Slik får du napp hos pressen

Har du en artikkel du gjerne skulle ha publisert, men lurer på hvordan du skal gå frem for å få det til? Ved å følge disse 5 tommelfingerreglene øker du dine sjanser for å lykkes!

En redaksjon får inn mange tips hver eneste dag. Det er derfor viktig å bli lagt merke til fra første stund. Tiden du bruker før du gjør en henvendelse kan være avgjørende for om du får presseomtale eller ikke. De følgende tipsene er basert på lang erfaring med innsalg til pressen.

Finn rett kanal og journalist

Det er en stor fordel å etablere en fast relasjon med en journalist eller en redaksjon. Da er det stor sannsynlighet for at saken din i det minste blir vurdert. Noen arbeidsplasser har kommunikasjonsmedarbeidere hvor du kan være heldig å dra nytte av deres nettverk. Dersom du ikke har, eller vet om, en slik etablert relasjon må du gjøre en vurdering på hvor saken din passer ved å tenke på følgende:

  • Hvem er målgruppen din?

  • Hvilket medium bruker målgruppen din?

  • Er det en redaksjon som skriver mye om temaet ditt (for eksempel fett, sukker eller kolesterol?)

  • Har denne redaksjonen en fast journalist på dette temaet?

  • Passer saken din også for radio eller TV?

Hvis du finner en redaksjon eller journalist som har laget saker om ditt tema er det naturligvis større sjanse for at de også blir interesserte i din sak. Det vil være enklere for dem å vurdere saken din og du slipper å overbevise dem i like stor grad om at saken din er viktig nok.

Pressemelding eller eksklusivitet?

Dersom du har en sak som kan ha mediepotensiale, vil du kanskje tenke at det er om å gjøre å få den spredt til flest mulige kanaler. Det er ikke nødvendigvis fullt så enkelt. De fleste redaksjoner ønsker å ha en god sak eksklusivt. Det kan derfor være vel så effektivt å jobbe mot én konkret redaksjon, fremfor å sende ut til flest mulige.

I noen få tilfeller har saken så stort potensiale (for eksempel ved publisering av en større rapport), at pressen vil skrive om den uansett, og da kan du vurdere å lage en pressemelding. I så fall bør du sende den både til redaksjoner, tipstjenester, journalister og pressetjenester som NTB.

Kom til poenget

Et viktig prinsipp innen formidling gjelder også i innsalg til pressen:Kom til poenget. Med en gang. Hva er nyheten din? Bruk den som tittel i e-posten eller pressemeldingen. Jo raskere journalisten skjønner hva du vil frem til, jo større sjanse er det for at de vil bruke tid på din sak. Her er en god og mye brukt mal for å bygge opp en innsalgstekst/pressemelding:

  • Tittel, det vil si selve saken din

  • En kort ingress som utdyper litt mer. Max 3 setninger

  • En kort innledning som sier noe om bakgrunnen og relevansen for funnet. Max ett avsnitt på 2–3 linjer

  • 3–4 kulepunkter med noen korte setninger som underbygger tittel og ingress

  • Kontaktinformasjon og når du er tilgjengelig for et intervju/kontakt?

Det er heller ikke en god ide å overøse teksten med fagbegrep, men heller gjøre innholdet forståelig. Husk at journalister uansett kommer til å forenkle og endre på saken din, så ved å selv foreslå forenklingene hindrer du misforståelser som kan oppstå dersom ikke-fagpersoner oversetter fagtekster.

Journalisten eier saken

Unngå å lage en for tydelig vinkling på saken. Journalister vil alltid foretrekke å gjøre saken til sin egen, og de ønsker ikke å bli styrt av kildene sine. Du må imidlertid gi nok informasjon til at journalisten kan se for seg saken. Det er her kulepunktene fra forrige avsnitt og viktigheten av forenklinger kommer inn.

Hvis du også har en god case med for eksempel en pasient så vil det kunne gjøre saken mer attraktiv. Media vil som oftest forsøke å ha en personlig vri på saken (indentifiseringsperspektivet, som vi skrev om i «Fem måter å gjøre saken din til en klikkvinner» i nr 4.2016). En solid forberedt pakke vil gjøre saken din enda mer attraktiv.

Følg opp!

Når du har sendt innsalget ditt er det avgjørende at du følger opp. Hvis du sender e-posten tidlig kan du ringe samme dag. Hvis ikke venter du til dagen etter. Vær tydelig på at du er tilgjengelig hele tiden og forsøk å gjenta poenget i saken din for å være helt sikker på at journalisten får det med seg. Dessuten bør du unngå å sende inn innspillet før en helg. Tidlig på morgenen eller etter arbeidstid er det beste tidspunktet. Journalister er som regel opptatt med en av sine saker midt på dagen, og klar for helg som alle oss andre når fredagen kommer.