Hjelp folk til å følge de viktige kostholdsrådene

Kostholdsrådene kommer fra alle kanter og påstår alt mulig rart. Det er lett å bli forvirret. Derfor er det viktig at folk får hjelp til å sortere rådene slik at de får vite hvilke som er viktige for helsen, hvilke som virker viktige men som ikke er det, og hvilke som bare er tull og tøys.

Utgangspunktet er at uansett hva vi spiser, uansett hvor sunn maten er, så inneholder den alltid en blanding av næringsstoffer og stoffer som kroppen ikke trenger. Sistnevnte er for eksempel tilsetningsstoffer, miljøgifter, naturlige giftstoffer, rester av plantevernmidler og smittestoffer.

Enkelt sagt, så trenger kroppen passe mye av alle næringsstoffene, og ikke mer enn det den tåler av de andre stoffene. Så langt så vel. Men hvilke kostholdsråd bør vi da følge? Og hvorfor er det så mange motstridende råd?

Motstridende råd

Noen råd om mat bygger på personers egne opplevelser eller på enkeltstående forskningsstudier. Disse rådene er ofte annerledes enn de rådene som bygger på all forskningen, hele kunnskapsbildet, Og det er her mye av forvirringen oppstår.

Vi mener at det går an å se på forskningsresultater som brikker i et puslespill. Tenk deg at forskning på mat er brikker i det store kunnskapsbildet. Hver brikke er et forskningsresultat, og alle brikkene trengs for å se hele bildet. Derfor kan kostholdsråd ikke gis ut fra én enkeltstudie, for den er bare én enkeltbrikke. Rådene om mat må bygge på hele kunnskapsbildet.

Denne måten å forklare forskning på er et verktøy som kan brukes for å redusere forvirringen om hvilke kostholdsråd de bør følge, og for å underbygge hvorfor det er bedre å stole på de kunnskapsbaserte kostholdsrådene. Når det kommer nye kontroversielle enkeltstudier er det viktig å forklare hvor de passer inn i det store kunnskapsbildet og om de forandrer bildet, og dermed kostholdsrådene, eller ikke.

De viktige kostholdsrådene

Hvilke kostholdsråd er da de viktigste å følge? Er det å velge honning istedenfor sukker, å spise glutenfritt, supermat eller droppe fisk?

Nei. Etter å ha snakket med forskere innen mat og ernæring og bedt dem oppsummere hva hele kunnskapsbildet sier, så endte vi opp med disse tommelfingerreglene for et bra kosthold:

  • Kroppen trenger passe mye av alle næringsstoffene. Det er fordi den ikke trives over tid hvis den får for lite eller for mye av et næringsstoff, og vi ønsker jo alle en fornøyd kropp.

  • Spis vanlig mat, dropp supermat, pulver og piller. Piller og pulver selger, og supermat høres besnærende ut. Men husk at kroppen ikke trenger mest mulig av enkeltnæringsstoffer, men at den trenger passe mye av alle. Og at det får den best gjennom å spise variert av vanlig, sunn mat. Bruk heller pengene på å teste ut gode matvarer og spennende matretter. Råd om supermat er det bare å droppe.

  • La hverdagsmaten bestå av mest grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk. Begrens mengden bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Følg Helsedirektoratets kostholdsråd, rett og slett

  • Forskerne er enige om at dette er viktige råd. Råd om å for eksempel bytte ut sukker med honning eller vanlig salt med himalayasalt, er en avsporing, de er ikke viktige for helsen vår. Sunn hverdagsmat er super mat for kroppen.

  • Kos deg med boller, brus og godteri innimellom, men kroppen fungerer dårlig over tid hvis den får mye av sånt drivstoff.

  • Følg rådene til Mattilsynet for å unngå mat med mye miljøgifter og naturlige giftstoffer. Myten om at det finnes ren mat, er tull. Det finnes det ikke mat som ikke inneholder større eller mindre mengder miljøgifter. Uansett hva du spiser, og hvor sunt kosthold du har, så får du i deg miljøgifter fra mat. Det som er viktig, er å unngå å få i seg så mye at det er farlig for helsen.

    På Matportalen.no finner du rådene om hvilke matvarer som inneholder så høye nivåer av miljøgifter at hele eller deler av befolkningen, for eksempel barn eller gravide, bør spise mindre av dem. Husk at ren mat finnes ikke, og at detox-kurer er bare tull.

  • Lær deg smart grilling, koking og steking for å få i deg minst mulig av de skadelige stoffene som kan dannes når mat varmes opp. Svarte grillpølser er ikke tingen.

  • Følg symbolene på matemballasjen. På den måten unngår du at maten «krydres» med uønskede stoffer. Sats på ekte krydder i stedet.

  • Lær deg god kjøkkenhygiene. Råd nummer en er «vask alltid hendene før du skal spise eller lage mat, og etter at du har vært på do».

  • Sist, men ikke minst er tommelfingerregelen om å spise variert. Det øker sjansen for at vi får i oss passe mye av næringsstoffene kroppen trenger, og ikke for mye av de stoffene kroppen ikke trenger eller som den helst vil unngå.

Tips til deg som gir råd

Her er våre tips til deg som skal hjelpe folk til å ta kloke matvalg:

  • Forklar hvorfor det du spiser er viktig for helsen

  • Få frem at ikke alle råd som svirrer rundt er basert på hele kunnskapsbildet, men ofte på enkeltstudier eller synsing

  • Gi kun de viktigste rådene, ellers drukner folk