Bokanmeldelse:

Sunn og frisk med sensitiv mage – En fullstendig guide til kosthold og mestring

«Et unikt samarbeid har resultert i en sårt tiltrengt bibel for alle med en kranglete tarm som ønsker å gjøre noe med det».

Cecilie Hauge Ågotnes og Mari Borge Eskerud har skrevet boken: Sunn og frisk med sensitiv mage – En fullstendig guide til kosthold og mestring som er gitt ut av Vigmostad & Bjørke forlag. Ågotnes, som selv har opplevd å bli friskere av lavFODMAP diett, har også tidligere gitt ut kokebøker om lavFODMAP mat. Mari B. Eskerud er klinisk ernæringsfysiolog og sertifisert lavFODMAP-behandler gjennom Monash University. Eskerud har i tillegg en bakgrunn som irritabel tarmsyndrom (IBS)-pasient, noe som gir henne en unik posisjon til å se dietten og sykdommen, fra både en behandler- og en pasients ståsted. Sammen har de skrevet en bok som både informerer, forklarer og beroliger leseren.

Mer enn en kokebok

Boka er mer enn en kokebok. Den er som tittelen sier, en fullstendig guide til kosthold og mestring, og er bygget opp i fire deler. I første del har forfatterne fokusert på fakta om IBS, lavFODMAP og generelle kostråd for sensitive mager. Her finner du også en knippe vanlige myter om lavFODMAP dietten. FODMAPer finnes i mange forskjellige matvarer, og erfaringsmessig kan lavFODMAP være en veldig forvirrende diett. Boken til Ågotnes og Eskerud gjør veien til å finne sitt personlig FODMAP-reduserte kosthold litt lettere.

Del 2 handler om allergi og sykdom som kan gjøre at dietten trenger tilpasninger for å gjennomføres. Her dekkes for eksempel kosthold ved diabetes eller cøliaki, men det finnes også gode råd for gravide eller de som vil spise vegetarisk. Den tredje delen er den delen som virkelig skiller seg ut fra andre diettbøker. Her går forfatterne i dybden på gjennomførelse og mestring av både dietten og IBS. Vi får innblikk i Ågotnes personlige sykdomshistorie og får tips om hvordan å mestre sykdommen i hverdagen. I tråd med Monash University legger forfatterne stor vekt på reintroduksjon av matvarer og understreker viktigheten av dette. Mot slutten av del 3 finner vi en gjennomgang av vanlige spørsmål som leseren kanskje har rukket å stille seg i løpet av lesingen. Forfatterne har tildelt den fjerde og siste delen, oppskrifter som kan gjøre det praktisk enklere å gjennomføre dietten. Her finner du fristende og sunne alternativer til frokost, lunsj og middag samt en rekke sauser og desserter.

Hvem passer boka for?

Mage og tarm er i vinden som aldri før, og en rekke forskjellige kostholdsråd og dietter for å få bukt med en kranglete mage, har seilt opp fra både seriøse og useriøse aktører. Mange pasienter har fått med seg at lavFODMAP-dietten kan hjelpe, og ønsker å prøve den ut. Dessverre får ikke alle mulighet til å gjennomføre dietten i samråd med helsepersonell, og setter dermed i gang på egen hånd. Forvirringen er stor, både i fora for IBS og i fora som er dedikert til selve dietten. Det er lett å glemme hvor lavt kunnskapsnivået om mat og kosthold kan være blant befolkningen, spesielt når man selv sitter med en 5-årig utdannelse i ernæring. Dessverre er det mange som knapt nok vet hva et karbohydrat er, og enda mindre hvilke matvarer som inneholder det. Til dette formål er boka genial, fordi den minsker gapet mellom pasient og behandler for de som vil prøve dietten på egenhånd. Forfatterne går grundig til verks i forklaringene på en måte som man ikke trenger en utdannelse i ernæring for å forstå.

Forfatterne har også vært utrolig flinke til å poengtere at mat ikke er farlig, selv om den gjør vondt innimellom. Det er lett å mistenke både det ene og det andre når alle måltider er forbundet med smerter og ubehag, og personlig tror jeg mange med IBS trenger en betryggelse om at maten ikke gjør tarmen syk, men at tarmen av ulike grunner ikke klarer å spille på lag. Alle som ønsker å begi seg ut med et FODMAP-redusert kosthold eller som vil anbefale det til andre, burde lese denne boka.

Om forfatterne:

Cecilie Hauge Ågotnes og Mari Borge Eskerud møttes på IBS-skolen i 2015, og har bakgrunn som henholdsvis pasient og klinisk ernæringsfysiolog (KEF). Ågotnes har de siste årene hatt en populær blogg som omhandler lavFODMAP dietten, og hun har gitt ut flere kokebøker med lavFODMAP mat. I tillegg til å være KEF, er Eskerud sertifisert lavFODMAP-behandler gjennom Monash University, og har bakgrunn som IBS-pasient.

Irritabel tarmsyndrom

I følge boka har anslagsvis 11 % av verdens befolkning irritabel tarmsyndrom (IBS). IBS er en forkortelse for irritabel tarm syndrom, og er en såkalt «utelukkelsesdiagnose». Det betyr at om legen ikke finner annen alvorlig tarmsykdom, så kan man ende med diagnosen IBS. LavFODMAP dietten har de siste årene seilt opp som en redning for mange IBS-pasienter. FODMAP er en forkortelse for «fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols», altså fermenterbare karbohydrater av ulike størrelser og sammensetninger. Disse karbohydratene blir fermentert av tarmbakterier, og kan gi store plager for noen. Monash University fant at ved å redusere mengden av FODMAP i kosten, kunne man redusere plagene de gir. Dette resulterte i lavFODMAP dietten.

Kilde: Ågotnes og Eskerud (2018). Sunn og frisk med sensitiv mage – En fullstendig guide til kosthold og mestring. Oslo: Vigmostad & Bjørke