Bokomtale: Demensbrems – god hukommelse hele livet

Forfatter: Andreas Engvig

Tittel: Demensbrems

Forlag: Cappelen Damm

Utgivelsesår: 2020

Antall sider: 298

ISBN: 978-82-02-62931-1

Hvorfor husker noen hele livet, mens andres hukommelse svikter? Det er dette spørsmålet forfatteren Andreas Engvig ønsker å besvare i sin første bok om hjernen og hukommelsen. Andreas Engvig er lege i spesialisering i geriatri ved Oslo universitetssykehus, Ullevål og også hjerneforsker med doktorgrad på hukommelse og aldring. Bokinntektene deles med Nasjonalforeningen for folkehelsen, og det er tydelig av måten forfatteren skriver på at han virkelig er lidenskapelig opptatt av det han skriver om og at han oppriktig ønsker å bidra til at forskningen på området konkret kan bidra til bedre folkehelse.

Boken består av elleve hovedkapitler, i tillegg til innledning og avsluttende oppsummerende råd til både legfolk og myndighetene. I boken får vi vite hva hukommelse er, hvorfor den fungerer som den gjør, og hva demensforskerne er enige om når det gjelder å holde den ved like – hele livet. Prosessene som fører til sviktende hukommelse og demens forklares på en lett forståelig og fengende måte. Forfatteren er tydelig på at det ikke finnes noen snarvei eller magisk pille for god hukommelse, men at sunne levevaner, helse og livsstil kan utgjøre en betydelig forskjell. Vi blir minnet på at det lurt å starte tidlig med forebyggende tiltak, uten at rådene føles dømmende eller skremmende. Ved å lese denne boken, forstår du hvordan du kan ta vare på helsen til hjernen din, og hvorfor du bør begynne nå.

Forfatteren gir konkrete råd som kan styrke hukommelsen og holde hjernen frisk lenger. Han viser også hvorfor samfunnet vi lever i spiller en avgjørende rolle for hukommelsen i befolkningen, og retter søkelyset på hva myndighetene bør gjøre. Dette er en forskningsbasert, praktisk håndbok som hjelper leseren å gjøre livsstils- og helsevalg som holder hjernen frisk lenger. For oss som jobber med livsstil og ernæring gir boken en fin oppsummering av det vi en gang lærte på studiet om nervesystemet, hjernen og hvordan begge påvirkes av gener og livsstil. De praktiske rådene i bokens siste del er flott oppsummert og inneholder konkrete tiltak for hvordan livsstilen kan og bør endres for å ta vare på blodårene, og dermed også hjernen og hukommelsen. Her nevnes røyking, høyt blodtrykk, økt magefett og livvidde, overvekt, diabetes type 2, fysisk inaktivitet, salt, alkohol, mettet fett og tilsatt sukker som faktorer vi selv kan påvirke.

Referansene er oppgitt helt på slutten av boken, kapittel for kapittel. Det kan være noe vanskelig å finne akkurat hvor hver enkelt påstand kommer fra, dersom leseren ønsker å fordype seg mer i tema. Det er dog lite tvil om at påstandene er basert på vitenskapelige studier og oppsummeringer. Det kommer tydelig frem når forfatteren omtaler emner hvor kunnskapen ikke er god nok, og han belyser områder hvor det trengs mer forskning og flere gode studier. Dette er betryggende med tanke på at boken er ment for alle og ikke bare fagfolk med kunnskap om hva gode kilder er og ikke er. For fagfolk innen folkehelse og ernæring er boken best egnet som en fin oppsummering og påminnelse om det vi allerede har lært og praktiserer i arbeidet vårt, og ikke som detaljert faglig litteratur. Den kan derimot absolutt anbefales, og vi kan og bør også anbefale den til våre pasienter, kunder og pårørende som er interessert i tema og trenger å øke kunnskapen sin på området.