Intervju med Kristian Grue

Slik spiser en av Norges beste triatleter

Tekst: Martin Norum

Redaksjonsmedlem

26 år gamle Kristian Grue er en av Norges beste triatleter tross relativt kort fartstid innen triatlonsporten. Fra en bakgrunn som skiskytter har han de siste 3 årene gjort store steg i triatlonmiljøet og satser fulltid som proff. Triatlon består av svømming, sykling og løping utført i nevnte rekkefølge. Å bli god forutsetter god kondisjon, utholdenhet og teknikk. I 2020 vant Kristian NM-gull på «Coastman 70.3» (halv Ironman-distanse) i Bergen, der man svømmer 1900m, sykler 90 km og løper en halvmaraton til slutt. I august 2021 kom han på andreplass i beryktede Norseman. Løpet starter med 3,8 kilometer svømming i kalde Hardangerfjorden fra en ferge og inn til Eidfjord. Deretter starter en 180 kilometer lang sykkeletappe fra Eidfjord, over Hardangervidda mot Geilo og videre til Austbygde ved Tinnsjøen. Så er det klart for løpeetappen på 42,2 kilometer (en full maraton) i retning mot Rjukan og opp til toppen av Gaustatoppen på 1883 moh. At løpet er anerkjent som et av verdens hardeste triatlon på Ironman-distanse er derfor ikke vanskelig å forstå. Kristian kom i mål etter å ha konkurrert i 10 timer, 45 minutter og 21 sekunder.

Triatlon som idrett krever på toppnivå enormt med treningstimer, og de beste norske triatletene, Kristian inkludert, akkumulerer om lag 1400 timer (!) med trening gjennom året. Med en voldsom treningsmengde, både i hverdag, men også i konkurransesammenheng, følger det helt spesielle ernæringsmessige behov. I triatlon er ernæring å regne som den fjerde disiplin. Og Kristian tar kostholdet på alvor, og er i tillegg en meget habil kokk. Derfor er hans perspektiver både som utøver, men også fagperson, interessante å høre.

Faktaboks:

Navn: Kristian Grue

Alder: 26 år

Utdanning: Bachelorgrad i idrettsvitenskap fra Høgskolen i Lillehammer, årsstudium i pedagogikk fra Høgskolen i Lillehammer

Meritter og rekorder: 7. plass Norseman 2019, 1. plass AG 18-24 Ironman 70.3 Mallorca 2019, Norgemester 70.3 i 2020, 2. plass Norseman 2021.

Hobby: Matlaging, musikk, idrett generelt.

Favorittmåltid: Saftig burger med blåmuggost, karamellisert løk og bacon, samt fries og aioli som tilbehør.

Sosiale medier: Kristiangruue på Instagram

- Kan du overordnet beskrive hva slags tilnærming/filosofi du har til ditt eget kosthold? 

Jeg har ingen spesiell filosofi, men er veldig opptatt av å ha sunne og gode hovedmåltider som inneholder en god balanse mellom karbohydrater, fett og proteiner. Tilpasset etter treningsperiodiseringen. Ellers handler det om å få i seg nok når treningsmengdene er som størst.

- Er du nøye med å telle kalorier og følge detaljert med på hva du spiser? Hvor/hvorfor ikke?

Jeg teller aldri kalorier, men er opptatt av at hovedmåltidene inneholder næringstett mat og at det første måltidet etter trening inneholder raske karbohydrater. Jeg har erfart at jeg svinger ganske lite i vekt, uten å telle kalorier, og ser derfor ingen grunn til å bruke unødvendig mye tid og krefter på å skulle gjøre dette.

- Opplever du at hvordan du spiser påvirker i hvor stor grad du orker å trene slik du må for å være i toppen i triatlon?

Ja. Innen triatlon som er en ekstrem utholdenhetsidrett, så er jeg avhengig av å ha et kosthold som inneholder en stor andel karbohydrater for å ha overskudd nok til å gjennomføre all treningen med høy intensitet. Er også avhengig av riktige karbohydratkilder for å holde blodsukkeret stabilt, og for at energinivået skal holde helt ut i treningsøkta.

- Er det stor variasjon i hvor høyt energiinntaket ditt er gjennom uken og eventuelt gjennom et år med trening?

Nei, ikke veldig stor variasjon. Men jeg prøver å tilpasse energiinntaket etter treningsvolumet.

- Påvirker hva slags økt som står på programmet hvordan du spiser i forkant?

Jeg ser ofte på hvilke dager jeg har økter med høy intensitet og prioriterer større andel karbohydrater til middag og kvelds dagen i forkant. Dager med lange, rolige økter eller styrke, prøver jeg å ha ekstra fokus på proteininntaket, fett og sunn og næringsrik mat.

- For mosjonister flest er det å spise underveis i treningsøkter ikke alltid like relevant. For deg, din idrett og treningsmengde fortoner dette seg annerledes. På hvilke type økter inntar du energi underveis og i hvilke mengder og form?

Jeg inntar stort sett energi på alle økter, fordi det aldri er lenge til neste økt. Men inntaket varierer ut i fra lengde og varighet eller intensitet. Har jeg en kortere økt, er det stort sett bare sportsdrikk eller saft. På lengre, roligere økter, inntar jeg ofte fast føde som f.eks energibarer, banan eller brødskiver. Mens jeg på økter med høy intensitet inntar sportsdrikk og gel, hvilket er konkurransespesifikt. Da prøver jeg å ligge på 90-100 gran karbohydrater per time.

- Hvor nøye er du med «timing» av når du spiser matvarer og eventuelt spesifikke makronæringsstoffer?

Ser ikke så mye på makronæringsstoffer, men er opptatt av timing av måltider før trening hvis treningen skaper mye bevegelse på mage og tarm, som for eksempel løping. Jeg er opptatt av å få i meg raske karbohydrater innen 15 min etter endt økt, før jeg spiser et større måltid rundt en time etter økten.

- Gjør du endringer i kostholdet ditt i forkant av konkurranser sammenlignet med under vanlig trening? Spiser du for eksempel mer eller mindre?

Jeg prøver å holde energiinntaket likt eller noe lavere, da energiforbruket går ned når det nærmer seg konkurranse. Jeg fjerner mer eller mindre alt av proteiner og fett fra kosten siste 48-72 timene før konkurranse og vektlegger karbohydrater.

- Kan du ta oss gjennom hva du får i deg av mat og drikke underveis i en konkurranse?

Dette avhenger av lengde og intensitet. På en 70.3 (halvdistanse) er det kun flytende føde i form av energigel og sportsdrikk. Dette kan ofte være seks gels og en og en halv-to liter vann/sportsdrikk. På sykkeldelen, som ofte varer rundt to timer, inntar jeg 180 til 200 gram karbohydrater. Jeg ligger på 60 til 80 gram på løpedelen (som ofte varer en drøy time), og dette fordeles på gels og sportsdrikk. På fulldistanse inntar jeg ofte litt fast føde i form av energibarer, men ligger på det samme inntaket av karbohydrater per time.

- Har du inntrykk av at mange som driver med triatlon på høyt nivå spiser for lite?

Jeg tror mange unge som driver med triatlon, og dermed har et høyt energiforbruk gjennom tre idretter, sliter med å få i seg nok energi. Mitt råd er å alltid ha noe tilgjengelig, gjerne i form av rask energi.

- Har du noen fokusområder i kostholdet ditt som du selv føler du kan bli bedre på?

Periodisering av mikro og makronæringsstoffer gjennom hele døgnet, samt væskeinntak, er nok noe jeg kan bli bedre på når det gjelder kostholdet. Har også en stor svakhet for alt av godteri. Der kan jeg nok bli flinkere på å styre mengde og når det inntas.

- Å spise i hovedsak plantebasert, men også et strikt vegansk kosthold har i enkelte idretter fått et oppsving i interesse i nyere tid, blant annet som følge av den kritiserte netflixfilmen «The game changers». Hvordan ser du for deg at å etterleve et vegansk kosthold hadde fungert for deg og din prestasjonsevne?

Jeg er veldig glad i kjøtt. Et plantebasert kosthold er nok ikke noe for meg. Men ingen tvil om at det er fullt mulig å dekke alle næringsbehov gjennom et plantebasert kosthold.

- Bruker du noen kosttilskudd? I så fall hvilke og med hvilken hensikt?

Tar D-vitamin daglig, også inntar jeg Magnesium tilskudd i perioder med ekstra mye og hard trening.

- De som følger deg i sosiale medier ser at du definitivt har kunnskap om matlaging og er interessert i mat. Tror du dette hjelper deg som triatlet?

Jeg tror absolutt det er en fordel for meg å ha stor interesse for matlaging. Kjøkkenet er ofte mitt «fristed», hvor jeg kan prøve ut nye ting, og kose meg med matlaging. For meg er matlaging ganske likt som triatlon. På lik linje med at man som triatlet må kunne sette sammen svøm, sykkel og løp på en best mulig måte for å prestere optimalt, så må man sette sammen de ulike smakene på en best mulig måte for å skape gode måltider. Det at jeg liker å bruke tid på kjøkkenet og å utforske nye matretter, gjør også at jeg lettere får spist variert. I tillegg til at jeg er så heldig å ha en samarbeidsavtale med Meny Jessheim, som gjør at jeg kan spise sunne og gode råvarer til hvert måltid.

- Hva slags kostholdsråd mener du er viktige for andre som driver med triatlon og ønsker å bli gode?

Sørg for å spise nok! Triatlon er en idrett som krever veldig mye energi, da du bruker hele kroppen, og du utfører ulike idretter og bevegelsesformer, som gjør at du kan holde en høyere intensitet enn i mange idretter hvor du kun benytter en bevegelsesform, sørg derfor for at du alltid har nok energi tilgjengelig, og prioriter helst karbohydrater, da dette er hovedenergikilden under høy intensitet.

I tillegg tror jeg det er lurt å være bevist på hva man spiser før treningsøkter og konkurranser, og notere seg hvordan kroppen reagerer på dette. Noen sliter med veldig sensitive mager, som gjør at man må være litt ekstra obs på hva man inntar før trening og konkurranse, spesielt når intensiteten er høy.

Vi takker for at Kristian tok seg tid til å dele sine perspektiver