Velg næringsrik mat fremfor kosttilskudd

Terese Glemminge Arnesen

Master i samfunnsernæring, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Veganere bruker ikke animalske produkter, og trenger kosttilskudd. Men vegetarianere som har et mer fleksibelt kosthold kan med gode grunner inkludere melk og meieriprodukter for påfyll av næringsstoffene vegetarmat har lite av – hvorfor kommuniseres ikke dette av Helsedirektoratet?

Mandag 27. september lanserte Nasjonalt råd for ernæring en ekspertuttalelse om vegetar- og vegankost på oppdrag fra Helsedirektoratet. Uttalelsen skulle gi svar på de ti mest stilte spørsmålene om vegetarisk og vegansk kosthold. Spørsmålene var innsendt av både fagfolk og folk flest. Etter vår mening ble det i altfor liten grad differensiert mellom et vegansk og et vegetarisk kosthold når det gjaldt rådene i ekspertuttalelsen.

Et vegansk kosthold er utelukkende plantebasert, og krever tilskudd av flere næringsstoffer. Det er imidlertid relativt få som lever helt vegansk, bare én prosent, ifølge en undersøkelse utført av Oslo Met. En langt større gruppe er ikke like kategoriske i sitt levesett. De ønsker kanskje å spise så mye plantebasert mat som mulig, og inkluderer helt eller delvis egg og/eller melk og meieriprodukter i kostholdet sitt. Noen av dem spiser også fisk.

Siden vesentlig flere har et slikt fleksibelt vegetarisk kosthold, mener vi det er behov for å gi råd til disse om at melk og meieriprodukter er en stor matvaregruppe det kan være fornuftig å inkludere før man tyr til tilskudd av en rekke vitaminer og mineraler. Det er rart at helsemyndigheten ikke er tydeligere på at det er lurt å velge næringsstoffer fra mat fremfor kosttilskudd, der man kan.

Med melk og meieriprodukter trenger vegetarianere færre tilskudd

Helsedirektoratets kostråd anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter, spesifisert til 3 porsjoner daglig. I ett glass melk får man i seg kalsium, jod, proteiner av høy kvalitet, fosfor, vitamin B2 (riboflavin) og B12 og kalium. Inkluderer man melk og meieriprodukter i et godt sammensatt plantebasert kosthold, er dette en enkel og effektiv måte å fylle på med flere av de resterende næringsstoffene plantekost har lite av. Da trenger man i de fleste tilfeller bare tilskudd av vitamin D og jod, men spiser man også mager og fet fisk, kan man faktisk klare seg helt uten kosttilskudd.

Vi synes det er synd å skjære alle med et fleksibelt plantebasert kosthold over én kam og nærmest anbefale alle disse å automatisk ta kosttilskudd når vi ellers har tydelige og gode kostråd som kan bidra til et bredt næringsinntak.

Bare ost er ost

Ekspertuttalelsen er også unyansert når det kommer til erstatningsprodukter. De sidestiller melk og plantedrikker når de uttaler at et vegetarisk eller vegansk kosthold bør inneholde «lettmelk og magre meieriprodukter – eller plantedrikker tilsatt næringsstoffer, som soya-, mandel- og havredrikk og andre meierierstatninger». For selv om meierierstatninger i mange tilfeller kan ha samme bruksområde som ost og yoghurt, kan det ikke sidestilles med meieriprodukter når det gjelder næringsinnhold.

For eksempel inneholder veganske alternativer til ost ofte lite næring, deriblant lite protein. Det er også stor variasjon i næringsinnholdet i plantedrikker. Svært få plantedrikker er tilsatt jod, et mineral det ellers er få kilder til i kostholdet vårt, og som melk og meieriprodukter er den største kilden til.

Mat fremfor preparat

Det er ulike grunner til at man velger å leve vegetarisk eller vegansk, og ifølge ekspertuttalelsen kan et riktig sammensatt vegetar- og vegankosthold være fullverdig dersom man inkluderer kosttilskudd. Et sunt kosthold bør imidlertid bestå av en stor variasjon av matvaregrupper, ikke fortrinnsvis kosttilskudd. I den forbindelse er magre meieriprodukters rolle i et vegetarisk kosthold etter vår mening underkommunisert.

Grønt og hvitt er ikke motsetninger, men snarere to matvaregrupper som komplementerer hverandre.

Interessekonflikter: Terese Glemminge Arnesen er ansatt i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)